Du har sikkert selv oplevet, hvordan du tager reklamegaver såsom krus med tryk og muleposer med tryk i brug, når du har fået dem gratis. Reklamegaver er et effektivt værktøj til at sprede kendskabet til virksomheder, fordi de ikke bliver smidt ud, men faktisk bliver brugt.
I denne artikel kan du læse meget mere om, hvordan reklamegaver virker, så du kan blive klogere på deres dobbelte funktion.
Funktionalitet og brugsværdi
I modsætning til eksempelvis en flyer eller et visitkort, så indbyder reklamegaver såsom krus med tryk til at blive brugt. Dette skyldes at de udover den rent reklamemæssige værdi også har en brugsmæssig funktion. Krus med tryk er oplagt som eksempel, for hvem har ikke indimellem brug for krus i hverdag?
Hvis der er brugt tid på at gøre reklamegaven lidt ekstra lækker, vil du være mere tilbøjelig til at bruge den. Et flot, sjovt eller enkelt logo på krus med tryk gør ofte reklamegaven mere anvendelige, fordi de også har en æstetisk funktion udover den rent praktiske brug.
Hvad kan reklamegaver være?
I dag er der stort set ikke begrænsninger for, hvad en reklamegave kan være. Det er nemlig muligt at trykke eller brodere på de fleste genstande, så kun fantasien sætter begrænsningen.
De mest udbredte former for reklamegaver er dog:
- Kuglepenne med navn og logo
- Krus med tryk
- Muleposer med tryk
- T-shirts med print
Det er derfor ofte genstande, som de fleste mennesker anvender i dagligdagen. Og dette er vigtigt, hvis reklamegaverne skal have den ønskede funktion. De skal nemlig tages i brug, så flest muligt ser reklamen på gaven.
Den ubevidste funktion
Når du bruger din reklamegave, vil du helt ubevidst udvide kendskabet til virksomheden. Din familie, dine venner eller kollegaer vil nemlig også se reklamen og ubevidst lagre den i hjernen. Dette sker, fordi vores hjerne opfanger langt mere, end det du er bevidst om. Små ting såsom krus med tryk eller muleposer med tryk kan derfor sprede et budskab langt omkring sig.
Når du selv eller dine nærmeste efterfølgende vil støde på virksomhedens navn og logo, vil der allerede være skabt en form for kendskab.
Sådan spredes kendskabet til virksomheden
Med et krus med tryk er det let at illustrere, hvordan en reklamegave kan sprede et budskab hurtigt og enkelt uden at virke pågående. Danskerne drikker 4 kopper kaffe i gennemsnit, og tages et reklamekrus i brug, vil det derfor ofte blive brugt på næsten daglig basis.
Dette betyder, at ikke kun du selv, men også sine omgivelser vil se kruset fast i hverdagen. Dermed ses også reklamen på fast basis, så den bliver indprentet i hukommelsen. Det gør dig mere tilbøjelig til at undersøge virksomheden og måske købe, fordi der allerede er kendskab til virksomheden gennem dit møde med reklamen.
Tag endelig dine reklamegaver i brug
Med en stigning i interessen for bæredygtighed kan reklamegaver være en god og effektiv måde at sprede et godt budskab. I stedet for at spilde papir eller andre ressourcer kan en reklamegave bruges og bliver derfor ikke blot smidt ud.